Terug naar Alles over Schijndel

Foto
omslag: Graanoogst. Hulsel, 1958.
Kempen Uitgevers
Voor Corry, die ik liefheb, en onze dochters Marja, Yvonne en
Monique.
Geen behang aan de muur. Een stapel oud papier achter de
plattebuiskachel. Een soeplepel bij de kraan, stukjes email er vanaf gesprongen.
Ze dronken er hun water uit. Er hing altijd minstens één kruisbeeld aan de kale
muur, met een palmtakje erachter. Een kalender van de Boerenbond. Een
scheurkalender van de H. Gerardus. Een koffiemolen, met een slinger d'r aan en
'D-E' d'r op. Op de arduinen aanrecht een stel weckflessen. Hele zomers werden
in de weckfles gestopt en opgeslagen in donkere kelders.
Buiten, naast
de deur van de bijkeuken, stonden de melkbussen en de omgekeerde melkemmers,
schoongeschuurd door de boerin. Die boerin droeg klompen en een schort die ze scholk
noemde. Op het erf liepen hennen en de boerin voerde hen uit een blik waar
ooit appelstroop in had gezeten. Haar werk was ook meestal een kleinere
moestuin naast het huis.
Het zijn
beelden uit de boerenwereld zoals die door Gaston Remery halverwege de vorige
eeuw op de karige grond van Peel en Kempen werd gezien en gefotografeerd.
Beelden die toen al op het punt stonden voorgoed te verdwijnen, maar die in hun
vaak scheefgezakre armoedigheid nog net de sfeer wisten op te roepen uit de
Peelromans van Antoon Coolen. Beelden waarbij je het geluid hoorde van
klotsende paardenhoeven en de zuigende modder van onverharde wegen en wind die
fluit rond porseleinen potjes aan bruinhouten palen. "Als streekgenoot en
fotograaf voelde ik me zeer aangetrokken tot de romans van Coolen en de taal
die hij daarin sprak." Zo schreef Gaston Remeryooit. "Ik volgde hem
met mijn camera door de Peel en de Kempen en 'beschreef' de natuur zoals Coolen
dat deed in zijn vele romans."
Gaston Remery
werd in 1924 in Asten geboren. Zijn vader was een uit Zeeland afkomstige
schoolmeester, zijn moeder de Brabantse dochter van de burgemeester van
Nistelrode.
De buurman
van de Remery's was Sjef Simons. Sjef Simons was fotograaf. Als opgeschoten
jongen mocht Gaston vaak mee achterop de motor van Simons als die zondags de
boeren in de omtrek ging fotograferen. Voor Gaston zouden die tochten bepalend
worden voor de rest van zijn leven. Hij leerde op die zondagmiddagen de liefde
kennen voor de fotografie. En voor het Brabantse boerenleven. Later zou Sjef
Simons zijn eerste baas worden. Bij Simons kocht hij ook zijn eerste twee-ogige
Rolleiflex, "met paraattas", voor f 746,-. Dat was in februari
1953. "Jongen, wat gade nou toch doen," had zijn moeder nog bezorgd
gevraagd. Gaston was echter vastbesloten. Zijn andere grote voorbeeld, de
Brabantse fotograaf Martien Coppens, maakte immers ook gebruik van zo'n
Rolleiflex.
Toen hij in
1957 voor zichzelf begon, vestigde hij zich in Eersel. Zijn geboortedorp Asten
was met twee fotografen al ruim voorzien en Eersellag nog braak. In een annonce
liet Gaston Remery die van Eersel weten dat hij vanaf dinsdag 9 april
beschikbaar was voor bruids-, kinder- en pasfoto's. En dat zou hij blijven,
beschikbaar, nijver middenstander te Eersel, tot aan zijn pensionering in
1989. De eerste tien jaar maakte hij daarnaast ook nog de nieuwsfoto's uit de
Kempen voor zowel het Eindhovens Dagblad als de Oost-Brabant, eerst
op de fiets, later op de brommer. Maar naast dat drukke middenstanders bestaan
bleef hij zich bezighouden met zijn grote liefde: het vastleggen van het
verdwijnende Brabantse boerenleven.
Die in zijn
jongensjaren ontstane liefde was reeds in Asten tot volle wasdom gekomen. Daar
was hij in contact gekomen met Corry Bekx, een uit Son afkomstige lerares N-IXX
die begin jaren vijftig in Lierop aan de Landbouwhuishoudschool stond. Juffrouw
Bekx was door de NCB aangezocht om de woongedeeltes van de bij het Streekverbeteringsproject
Someren-Lierop betrokken boerderijen in kaart te brengen. Ze leerden elkaar
kennen toen Gaston werd gevraagd om de foto's van de interieurs en erven te
maken. Corry Bekx zou uiteindelijk zijn vrouw worden. En Gaston zou boerderijen
blijven fotograferen, maar vooral ook de natuur daaromheen.
"Niet
omdat de mensen zo goed en zo mooi zouden zijn, moet ge van hen houden, maar
omdat ge hun getuige zijt en hun deelgenoot," schreef Antoon Coolen ooit.
Het is een van de favoriete citaten van Gaston Remery. Het zegt iets over de
intentie waarmee hij jarenlang dat Brabantse plattelandsleven bleef
vastleggen. Als nauwgezet getuige. Als deelgenoot. Goed kijken vereist
betrokkenheid. Dat heeft iets met liefde van doen.
Dit boek
bevat een keuze uit de verzameling van Gaston Remery. Foto's van hooimijten en
klompen en melkbussen. Foto's van een bedstee en van een kruis aan de muur. Een
portret van een Peelarbeider, de mouwen opgerold, de aderen gezwollen op de
onderarm, pijp tussen de tanden geklemd, lichtjes door de knieën gebogen. Boeren
en boerinnen op melkkrukjes in de wei. Lentelicht op berkenstammen. Hoge
wolkenluchten boven Lierop en Netersel. Beelden van weleer.
Ed van de Kerkhof, journalist
Brabant…
Zonovergoten land of met zware
wolken.
Wit
toegedekt, of in mooie lentetooi.
Steeds
anders.
Maar
altijd is er de mens en zijn werk
in
en rond zijn woning,
of
op het land.
Met
zijn vreugde of zijn verdriet.
In
zijn geloof of met zijn ontspanning.
En
steeds weer zijn er de wisselingen der seizoenen.
Brabant.. .
Gaston Remery

Peelweg Deurne
1975

Kerende kudde Deurne
1955

Boerderij met opgewerkt dak – Achttiende eeuw Reusel 1970
Boeren-wc Liempde
1975

Kelder Netersel 1963

Binnenhalen
hooi Eersel 1960

Sneeuwwinter Laarven,
Eersel 1979

Strabrechtse Heide Heeze 1965

Peelwerker Groote Peel, Asten 1955

De Wertstraat Lierop
1955
Herfstavond Hoek Groenstraat - De Wertstraat,
Lierop 1955
Gootsteen Lierop 1954

Melkbussen Opwettenseweg, Nuenen 1982

Schoonmaken van melkbussen
Vlierden 1952

Woonkeuken Netersel
1963

Schaapskooi Laten, Netersel 1969

Ploegende boer met paarden
Hoogeloon 1962

Zomer Dalem bij Hapert 1979

Boerenerf Steensel
1982

Vertrouwde omgeving Hulsel
1963

Hooioppers Hoge Mierde 1970

Geboortehuis bisschop Rythovius Riethoven 1965

Opkamertrap en kelderluik
Liempde 1972

Waterput Ollandseweg, Sint Oedenrode 1961

Oogst Bladel
1977

Stromijten langs de weg naar Westerhovenogst Riethoven 1960

Boerderij Eersel
1976

Middagzon op Walik Riethoven
1965

Coulissenlandschap Oirschot
1980

Kleske de Sterke Oirschot
1980

Boerderij op Boomen Lierop
1955

Zondagmiddagwarmte op de weg van Gerwen naar Nuenen Gerwen 1972

Aan de was Lierop
1955

Telefoondraden!
Someren 1952

Zaterdag Someren
1955

Ploegende boer Someren
1955

Boerderij “De Heestert”
Postelseweg, Eersel 1965

Boerin op ‘hoog kaar’
Asten 1952

Melken Sint Oedenrode 1963

Onder de canadassen Sint Oedenrode 1979

en de boer, hij ploegde voort … Casteren 1965

Zitkamer/keuken Liempde
1960

Zondagmiddag aan de Polderweg – een van mijn eerste foto’s Asten 1949

Het nemen van monsters - Melkfabriek Asten 1953

Het appelstroopblik Someren
1955

Winterpret op autoloze markt
Eersel 1958

Zware wolken Helle Piet, Lierop 1955

Avondstilte bij kasteelruine
Asten-Heusden 1949

Droomstille landweg Someren
1953

Boompuisten Asten
1949
(Ç) Foto's Gaston Remery, Eersel
(Ç) Inleiding Ed van de Kerkhof, Deurne
(Ç) Uitgave Kempen Uitgevers B.V:, Liempde
ISBN
9066572418
Eerste
druk: maart 2002
Ontwerp
Grafisch Ontwerpbureau
Storm, Someren
Produktiebegeleiding
Adrie Mennen, Lierop
Lithografie
Lecturis, Eindhoven
Druk
Lecturis, Eindhoven
Bindwerk
Oosterbosch, Veldhoven
In voorbereiding:
Brabant zoals het was 2 / Rijk Roomsch leven Foto's Gaston Remery
ISBN 9066572612
Brabant zoals het was 3 /Zeldzame mensen Foto's Toon Michiels
ISBN 906657321X
